Matkalla menestyväksi myyjäksi: opi parhailta
Onko myynti jotain, mitä kuka tahansa voi oppia vai täytyykö siinä menestyäkseen olla juuri tietynlainen tyyppi? Katsotaan! Tapasimme huippumyyjiämme viidestä eri maasta ja juttelimme heidän kanssaan myyjille tärkeistä ominaisuuksista, yleisimmistä virheistä ja avaimista menestykseen.
Myyntityöhön liittyy paljon ennakkoluuloja. Keskusteluissamme Josephinen, Johanin, Cristianin, Kristofin and Tugban kanssa useimmat niistä kuitenkin osoittautuivat virheellisiksi, ensimmäisenä stereotypia siitä, että myyjiä kiinnostaa ainoastaan raha.
Kysyimme viideltä Account Manageriltamme, mikä heitä motivoi työssään ja vastaukset erosivat jonkin verran toisistaan. Palkalla koettiin olevan toki merkitystä, mutta sen ei nähty olevan kaikki kaikessa. Monet kertoivat olevansa kilpailuhenkisiä ja kaipaavan jatkuvasti mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan. Yhtä heistä taas motivoi vanhempana ensisijaisesti joustavat työolosuhteet.
Huomasimme keskustelujen myötä, että myyntityö tuntuu tarjoavan kahdentyyppistä tyydytystä.
Ensiksi on myyntitulokset. Menestyminen on täysin omilla harteillasi ja numerot ovat kiistaton todiste siitä, kuinka hyvin pärjäät. Joko teet kauppaa tai et. Myyntitavoitteiden täyttäminen on hyvin yksiselitteinen saavutus, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa töissä.
Toisaalta myös ihmissuhteiden rakentaminen on erittäin palkitsevaa, kun vähitellen onnistuu voittamaan vastapuolen luottamuksen. Tuntuu hienolta, kun kiireinen henkilö ottaa aikaa kuullakseen, mitä juuri sinulla on sanottavaa. Ensimmäinen asiakastapaaminen voikin olla pitkän yhteistyön alku.
Huippumyyjän tärkeimmät ominaisuudet
Mitä myynnissä menestyminen sitten vaatii? Oveluutta, itsepäisyyttä ja vakuuttavuutta kunnes asiakas lopulta antaa periksi? Ettei koskaan hyväksy ei-vastausta? Ei tietenkään.
Jututtamamme Account Managerit olivat yhtä mieltä siitä, että alkuun työ vaatii paljon sinnikkyyttä ja kurinalaisuutta. Jos on valmis näkemään vaivaa, menestys kyllä seuraa perässä. Sitten kun juonenpäästä on saanut kiinni, on kyse ennen kaikkea priorisoinnista ja siitä, miten käyttää aikansa kaikista fiksuimmin.
Kaikki korostivat sitä, että on tärkeää ymmärtää myynnin kohdistuvan aina henkilöön, ei yritykseen. Ihmisiä on osattava kuunnella, heidän haasteitaan ja tavoitteitaan ymmärrettävä sekä oltava halukas auttamaan. Asiakkaan tarpeisiin sopiva ratkaisu on aina laitettava etusijalle, vaikka itse haluaisikin mieluummin myydä heille jotain muuta.
Myyjän ammattia voi lähestyä monesta kulmasta. Tugba sanoo hänen ennakkoluulonsa tyypillisestä myynnistä muuttuneen nopeasti hänen aloitettuaan Academic Workilla:
Tyypillisimmät virheet myyntityössä
Vaihdetaan näkökulmaa. Mitkä ovat niitä virheitä, joita kannattaa välttää myynnissä menestyäkseen? Ei varmaankaan ole kovin suuri yllätys, että ne liittyvät juuri luettelemiimme myyjän vahvuuksiin.
Asiakasfokuksen menettää helposti heti alkuun olemalla yli-innokas ja kiirehtimällä suoraan päätavoitetta eli sopimuksen allekirjoittamista kohti. Jos olet tulosorientoitunut tyyppi, saatat hetken huumassa unohtaa, että sinun tehtäväsi on löytää se paras ratkaisu asiakkaan ongelmiin. Joskus on hyväksyttävä, että myyntiprosessit vievät aikaa ja asioista stressaaminen harvoin johtaa tuloksiin. Jos keskityt liikaa uusien asiakkaiden hankkimiseen, voi nykyisistä asiakkuuksista huolehtiminen unohtua, ja jos heitä rupeaa pitämään itsestäänselvyytenä, he vaihtavat herkästi kilpailijalle.
Toinen yleinen virhe on buukata niin paljon tapaamisia kuin ikinä vain pystyt miettimättä niiden tarkoitusta tai jatkoaskelia. Tarvitset aina suunnitelman jokaista asiakasta ja tapaamista varten. Miksi on tärkeää tavata ja mitä kukin osapuoli siitä hyötyy?
Myyntiuralle? Tässä meidän vinkit!
Kysyimme Account Managereiltamme lopuksi neuvoja kenelle tahansa, joka harkitsee uraa myynnin parissa.
He olivat samaa mieltä siitä, että ammatti vaatii kovaa työtä, varsinkin aluksi. Käytännössä kyse on ahkerasta soittelusta ja asiakkaiden tapaamisesta pitäen jatkuvaa tahtia yllä. Sellaisia aikoja tulee varmasti, kun jokainen, kenen kanssa puhut, sanoo ei, mutta se on vain kestettävä. Jossain vaiheessa työ alkaa kantaa hedelmää. Kaikki Account Managerit, joiden kanssa juttelimme, voivat nykyään pyhittää aikansa ja energiansa pieneen asiakasmäärään.
Aktiivisuudella on myös synergiaetuja. Työnantajasi toivottavasti huomaa työpanoksesi ja kollegan lähtiessä yrityksestä, voidaan sinulle tarjota vastuuta hänen asiakkuuksistaan.
Ahkeruuden ja asiakaskontaktoinnin ei kuitenkaan pidä olla ristiriidassa omien arvojesi kanssa. Ethän itsekään pidä tunkeilevista myyjistä? Ole oma itsesi ja lähde rakentamaan siitä. Löydä oma tapasi. Kuuntele vinkkejä työkavereiltasi ja ota teorioista kaikki irti, mutta muokkaa itsevarmasti tyyliä itsesi näköiseksi.
Kysyimme Kristofilta vielä hänen ykkösvinkkiään myyjäkokelaille: "Laita siihen näin: tule Academic Workin Account Manageriksi niin viihdyt ihan varmasti ja teet paljon rahaa!"